به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،اوایل مهرماه سال گذشته یک فروند کشتی حامل تجهیزات پارس جنوبی که بخشی از آن لوله های واردتی بودند با 73 نفر خدمه غرق شد که تنها 60 نفر از این تعداد نجات یافتند. این در حالی که بود اوایل سال جاری گزارش های متعددی از واردات گسترده لوله های بی کیفیت آلمانی توسط شرکت تاسیسات دریایی در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد مدیران این شرکت با وجود توان ساخت داخل این لوله ها اقدام به واردات حدود 1000 کیلومتر لوله به ارزش بیش از 1000 میلیارد تومان کرده اند.
در پی این اقدام که به اعتقاد مدیران سه شرکت سازنده لوله تولید سه سال این کارخانه ها به صورت تمام شیفت بود و موجب اشتغال صدها کارگر ایرانی می شد، تعدادی از نمایندگان مجلس مسئولان وزارت نفت و بازرگانی را به مجلس فراخواندند تا جوابگوی این اقدام ضد تولید ملی در سال حمایت از تولید ملی باشند. با پی گیری های رسانه ها و نمایندگان مجلس در نهایت مسئولان شرکت تاسیسات دریایی مجبور شدند موضوع خرید از شرکت های داخلی را در دستور کار قرار دادند و واردات این لوله ها ممنوع شد، اما چندی پیش بالاخره نفرین کارگران ایرانی یکی از محموله های لوله های وارد شده را غرق کرد.
اگرچه این بارج 12 هزار تنی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با حضور به موقع شناورهای امداد و عملیاتی غرق نشد اما بخشی از لولههای گاز فاز 19 پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس غرق شدند.این بارج در نزدیکی جزیره خارگ در آبهای خلیج فارس به دلیل برخورد با تپههای مرجانی و وقوع طوفان دچار حادثه شد. گفته می شود تاکنون بیش از 11 هزار شاخه لوله به منطقه پارس جنوبی حمل و توسط شناور لوله گذار نصب شده است.
تولید کننده داخلی در آستانه تعطیل شدن
امیر حسین کاوه مشاور ارشد گروه صنعتی سدید اردیبهشت ماه امسال با گلایه از عدم توجه مسئولان به واردات لوله های گاز ترش و به تبع آن تعطیلی کارخانه های تولید کننده به خبرنگار ما گفته بود: «شروع به واردات 500کیلومتر لوله گاز32 اینچ توسط شرکت تاسیسات دریائی در سال حمایت از تولید ملی علی رغم توان تولید داخل با کیفیت و قیمت و زمان تحویل ،مشابه خارجی را به هیچ عنوان نمی توان توجیه کرد ،مسئولان پاسخگو باشند .»
بعد از انتشار این گزارش بود که علیرضا کاظمی مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز با انتقاد از روند واردات لوله از کشورهای چین ، آلمان و هند گفت : «بارها به مسئولین گفته ایم که علیرغم امتیازات ویژه خارجی ها از قبیل برخورداری معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و ... حاضریم با قیمتی ارزانتر از آنها لوله های گاز ترش را تحویل دهیم .
مهندس کاظمی با اشاره به تولیدات این شرکت و استفاده از آنها در فازهای 1 تا 5 پارس جنوبی افزود : تولید لوله های گاز ترش با اینچ های بالا در این شرکت از سال 1372 آغاز شد و تا به امروز 1051 کیلومتر از تولیدات این شرکت در پروژه های ملی کشور مورد استفاده قرار گرفته که جدول این تولیدات را در اختیار شما قرار می دهیم .
بی توجهی به دستور رئیس جمهور
این اتفاق در حالی بود که ریاست محترم جمهوری با توجه به سیاست های حمایتی خود از تولیدات داخلی در سال 88 به وزارت نفت دستور دادند تا«شخصاً مراقبت نمایند ،حداکثر استفاده از توان داخلی بعمل آید و فقط در موارد نادری که به هیچ عنوان امکان تهیه از داخل نیست از خارج تهیه گردد».
اما شرکت تاسیسات دریایی ایران نه تنها در سال 90 به این دستور رئیس جمهور توجهی نکرد و 1000 کیلومتر وارد کرد، بلکه اخیرا در جلسه ای از واردات 500 کیلومتر دیگر در سال تولید ملی خبر داده است که،مجموعا 1500 کیلومتر لوله وارد می شود که بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش این قرارداد وسوسه انگیز می باشد .
بعد از دستور رئیس جمهور محترم مقام محترم وزارت نفت در هامش نامه ریاست محترم جمهوری به کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت دستور دادند.«طبق دستور ریاست محترم جمهوری عمل واجازه ندهید به تولید داخلی لطمه ای وارد شود و در مورد خرید خارج کالاهای مشابه ایرانی شخصاً بایستی نظر بدهم و خرید خارجی مشابه ممنوع اعلام می گردد».
و متعاقب دستور وزیر محترم نفت معاونت محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران طی بخشنامه شماره 193184مورخ 13/6/89خرید خارجی کلیه لوله های SAWوERW به منظوراستفاده در عملیات جاری پروژه ها را ممنوع نموده و موارد استثناء را فقط با امضای خودشان مجاز شمردند.
اما این روزها و با غرق شدن دومین کشتی حامل لوله های وارداتی به نظر می رسد ،مدیران شرکت تاسیسات دریایی که یکی از ارشد ترین آنها با استفاده از یک شرکت وابسته به خود در هلند اقدام به واردات لوله از آلمان و بیکاری صدها کارگر ایرانی کرده است، باید فکری به حال این اقدام خود کند که با واردات این لوله ها چه عواقبی برای خانواده های این کارگران بیکار شده رقم خواهد خورد .
در پی این اقدام که به اعتقاد مدیران سه شرکت سازنده لوله تولید سه سال این کارخانه ها به صورت تمام شیفت بود و موجب اشتغال صدها کارگر ایرانی می شد، تعدادی از نمایندگان مجلس مسئولان وزارت نفت و بازرگانی را به مجلس فراخواندند تا جوابگوی این اقدام ضد تولید ملی در سال حمایت از تولید ملی باشند. با پی گیری های رسانه ها و نمایندگان مجلس در نهایت مسئولان شرکت تاسیسات دریایی مجبور شدند موضوع خرید از شرکت های داخلی را در دستور کار قرار دادند و واردات این لوله ها ممنوع شد، اما چندی پیش بالاخره نفرین کارگران ایرانی یکی از محموله های لوله های وارد شده را غرق کرد.
اگرچه این بارج 12 هزار تنی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با حضور به موقع شناورهای امداد و عملیاتی غرق نشد اما بخشی از لولههای گاز فاز 19 پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس غرق شدند.این بارج در نزدیکی جزیره خارگ در آبهای خلیج فارس به دلیل برخورد با تپههای مرجانی و وقوع طوفان دچار حادثه شد. گفته می شود تاکنون بیش از 11 هزار شاخه لوله به منطقه پارس جنوبی حمل و توسط شناور لوله گذار نصب شده است.
تولید کننده داخلی در آستانه تعطیل شدن
امیر حسین کاوه مشاور ارشد گروه صنعتی سدید اردیبهشت ماه امسال با گلایه از عدم توجه مسئولان به واردات لوله های گاز ترش و به تبع آن تعطیلی کارخانه های تولید کننده به خبرنگار ما گفته بود: «شروع به واردات 500کیلومتر لوله گاز32 اینچ توسط شرکت تاسیسات دریائی در سال حمایت از تولید ملی علی رغم توان تولید داخل با کیفیت و قیمت و زمان تحویل ،مشابه خارجی را به هیچ عنوان نمی توان توجیه کرد ،مسئولان پاسخگو باشند .»
بعد از انتشار این گزارش بود که علیرضا کاظمی مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز با انتقاد از روند واردات لوله از کشورهای چین ، آلمان و هند گفت : «بارها به مسئولین گفته ایم که علیرغم امتیازات ویژه خارجی ها از قبیل برخورداری معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و ... حاضریم با قیمتی ارزانتر از آنها لوله های گاز ترش را تحویل دهیم .
مهندس کاظمی با اشاره به تولیدات این شرکت و استفاده از آنها در فازهای 1 تا 5 پارس جنوبی افزود : تولید لوله های گاز ترش با اینچ های بالا در این شرکت از سال 1372 آغاز شد و تا به امروز 1051 کیلومتر از تولیدات این شرکت در پروژه های ملی کشور مورد استفاده قرار گرفته که جدول این تولیدات را در اختیار شما قرار می دهیم .
بی توجهی به دستور رئیس جمهور
این اتفاق در حالی بود که ریاست محترم جمهوری با توجه به سیاست های حمایتی خود از تولیدات داخلی در سال 88 به وزارت نفت دستور دادند تا«شخصاً مراقبت نمایند ،حداکثر استفاده از توان داخلی بعمل آید و فقط در موارد نادری که به هیچ عنوان امکان تهیه از داخل نیست از خارج تهیه گردد».
اما شرکت تاسیسات دریایی ایران نه تنها در سال 90 به این دستور رئیس جمهور توجهی نکرد و 1000 کیلومتر وارد کرد، بلکه اخیرا در جلسه ای از واردات 500 کیلومتر دیگر در سال تولید ملی خبر داده است که،مجموعا 1500 کیلومتر لوله وارد می شود که بیش از 1000 میلیارد تومان ارزش این قرارداد وسوسه انگیز می باشد .
بعد از دستور رئیس جمهور محترم مقام محترم وزارت نفت در هامش نامه ریاست محترم جمهوری به کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت دستور دادند.«طبق دستور ریاست محترم جمهوری عمل واجازه ندهید به تولید داخلی لطمه ای وارد شود و در مورد خرید خارج کالاهای مشابه ایرانی شخصاً بایستی نظر بدهم و خرید خارجی مشابه ممنوع اعلام می گردد».
و متعاقب دستور وزیر محترم نفت معاونت محترم وزیر و مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران طی بخشنامه شماره 193184مورخ 13/6/89خرید خارجی کلیه لوله های SAWوERW به منظوراستفاده در عملیات جاری پروژه ها را ممنوع نموده و موارد استثناء را فقط با امضای خودشان مجاز شمردند.
اما این روزها و با غرق شدن دومین کشتی حامل لوله های وارداتی به نظر می رسد ،مدیران شرکت تاسیسات دریایی که یکی از ارشد ترین آنها با استفاده از یک شرکت وابسته به خود در هلند اقدام به واردات لوله از آلمان و بیکاری صدها کارگر ایرانی کرده است، باید فکری به حال این اقدام خود کند که با واردات این لوله ها چه عواقبی برای خانواده های این کارگران بیکار شده رقم خواهد خورد .